Aktualności
- Szczegóły
Zgromadzenie Ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej w dniu 20 lutego 2024 r. powołało następujące komisje problemowe Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej - stosownie do postanowień § 7 ust. 2 pkt 13 Statutu Krajowej Rady Spółdzielczej.
1. Komisja Spółdzielczości Rolniczej
przewodniczący: Kołodziej Władysław (Rolnicze Spółdzielnie Produkcyjne)
zastępca: Styburski Wojciech (Spółdzielcze Grupy Producentów Rolnych)
sekretarz: Jędraszek Teresa (Spółdzielnie Mleczarskie)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 12 kwietnia 2024 r.
2. Komisja Spółdzielczej Ekonomii Społecznej
przewodniczący: Miżejewski Cezary (Spółdzielnie Socjalne)
zastępca: Marciniak-Kędziora Beata (Spółdzielnie Pracy i Usług i Spółdzielnie Budowlane)
sekretarz: Pora Hubert (Spółdzielnie Inwalidów i Niewidomych)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 15 kwietnia 2024 r.
3. Komisja Spółdzielczości Konsumentów
przewodniczący: Chabucki Marcin (Spółdzielnie „Samopomoc Chłopska”)
zastępca: Sznaza Wiesław (PSS „Społem”)
sekretarz: Czapski Marek (Spółdzielnie Mleczarskie)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 9 kwietnia 2024 r.
4. Komisja Spółdzielczości Mieszkaniowej
przewodniczący: Słupek Edward (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
zastępca: Kujawa Zbigniew (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
sekretarz: Brenzel Barbara (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 8 maja 2024 r.
5. Komisja Finansów Spółdzielczych
przewodniczący: Grzesiek Jan (Banki Spółdzielcze)
zastępca: Matusiak Rafał (Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe)
sekretarz: Dawidowski Roman (Banki Spółdzielcze)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 12 kwietnia 2024 r.
6. Komisja Lustracji
przewodnicząca: Koch-Kubas Joanna (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
zastępca: Formela Józef (Spółdzielnie „Samopomoc Chłopska”)
sekretarz: Zalewska Zenona (Banki Spółdzielcze)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 11 kwietnia 2024 r.
7. Komisja Samorządu Spółdzielczego i Promocji
przewodniczący: Sokół Zbigniew (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
zastępca: Rybka Jerzy (Spółdzielnie „Samopomoc Chłopska”)
sekretarz: Banaszak Marek (Banki Spółdzielcze)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 11 kwietnia 2024 r.
8. Komisja Prawa i Legislacji
przewodnicząca: Serba-Chrzanowska Agnieszka (Spółdzielnie Mieszkaniowe)
zastępca: Mularski Krzysztof (Spółdzielnie Socjalne)
sekretarz: Małachowski Mariusz (PSS „Społem”)
Wybór prezydium Komisji nastąpił podczas pierwszego posiedzenia w dniu 10 kwietnia 2024 r.
- Szczegóły
Zarząd jest organem wykonawczym Krajowej Rady Spółdzielczej; kieruje jej bieżącą działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz poprzez prezesa Zarządu. Członkowie Zarządu nie mogą być członkami Zgromadzenia.
Pracami Krajowej Rady Spółdzielczej kieruje pięcioosobowy Zarząd w składzie:
Mieczysław Grodzki - prezes Zarządu
Waldemar Broś - zastępca prezesa Zarządu
Ryszard Jaśkowski - zastępca prezesa Zarządu
Tomasz Jórdeczka - zastępca prezesa Zarządu
Marek Kowalski - zastępca prezesa Zarządu
Dr inż. Mieczysław Grodzki 20 lutego 2024 r. wybrany został na kolejną kadencję przez Zgromadzenie Ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej Prezesem Zarządu KRS.
Od wielu lat związany jest ze spółdzielczością: bankową, mieszkaniową i rzemieślniczą . Piastuje różne funkcje społeczne w spółdzielczym samorządzie - jest m.in. Przewodniczącym Rady Nadzorczej: Banku Spółdzielczego w Piasecznie i innych Spółdzielni, Przewodniczącym Komisji Spółdzielczej Business Centre Club. W latach od 2017 do 20 lutego 2024 r. pełnił funkcję Prezesa Zarządu KRS, wcześniej przez trzy kadencje piastował funkcję zastępcy przewodniczącego Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej.
Jest absolwentem Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydziału Nauk Społecznych i Administracji Wyższej Szkoły Informatyki Zarządzania i Administracji. Działalność zawodową rozpoczął w pionie administracji Politechniki Warszawskiej w 1974 r. W latach 1982-1987 pracował jako Zastępca Dyrektora ds. Technicznych w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, min. kierował zespołem zajmującym się rekonstrukcją zabytkowego Dworu Dłużewskich. W 1987 roku założył własną firmę budowlaną GROMAR. Przedsiębiorstwo realizuje specjalistyczne inwestycje i remonty z zakresu budownictwa obiektów użyteczności publicznej oraz oświatowych (podwarszawskie szkoły podstawowe oraz gimnazja, banki, budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne).
Od 2002 roku zawodowo związany z Mazowiecką Izbą Inżynierów Budownictwa zrzeszającą ok. 21,5 tys. członków. Pełnił funkcje: Zastępcy Przewodniczącego Okręgowej Komisji Rewizyjnej, Zastępcy Przewodniczącego Rady, a od 2010 roku do 2018 roku - Przewodniczącego Rady Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, obecnie Honorowy Przewodniczący i członek Prezydium Rady. W Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa pełni funkcję Zastępcy Prezesa Krajowej Rady. Ponadto sprawuje inne funkcje zawodowe lub społeczne, m.in.
- Sekretarz Generalny Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa,
- Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej WYŻYNY i PATRONAT-3,
- Przewodniczącego Rady Nadzorczej Budowlanej Spółdzielni Piaseczno.
Czynnie uczestniczy w pracach wydziałów: Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej w Zespole Doradców Dziekana, Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego jako członek Rady Programowej dyscypliny inżynieria lądowa, geodezja i transport. Jest także członkiem zespołu rady pracodawców w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie.
Współpracuje ze Stowarzyszeniami Naukowo – Technicznymi np.: Federacją Stowarzyszeń Naukowo Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej, Stowarzyszeniem Elektryków Polskich, Stowarzyszeniem Polskich Energetyków, Polskim Związkiem Inżynierów i Techników Sanitarnych, Mazowieckim Stowarzyszeniem Rzeczoznawców Majątkowych, w zakresie organizacji konferencji, seminariów i doskonalenia zawodowego. Jest współzałożycielem Mazowieckiego FORUM samorządów zawodów zaufania publicznego, do którego należy 17 samorządów zawodowych, powołane do prezentowania stanowisk poszczególnych samorządów i współpracy w zakresie legislacji i umacniania roli zawodu zaufania publicznego oraz w Ogólnopolskim Porozumieniu Samorządów Zawodów Zaufania Publicznego.
Za swoją działalność został odznaczony Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Złotym za Długoletnią Służbę oraz wieloma odznaczeniami resortowymi i najwyższymi odznaczeniami za zasługi: dla spółdzielczości polskiej, spółdzielczości rzemieślniczej i bankowej, m.in. Medalem Honorowym Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Za Zasługi dla Budownictwa, Odznaką Honorową Za Zasługi dla Energetyki, Odznaką Honorową za Zasługi dla Rozwoju Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej, Odznakę Honorową Za Zasługi dla Bankowości Rzeczypospolitej Polskiej, Złoty Krzyż za zasługi w rozwoju Spółdzielczości Bankowej. Otrzymał również najwyższe wyróżnienie spółdzielcze: Tytuł i statuetkę „Oskara (od 2017 r. Lidera) Spółdzielczości Polskiej 2010” oraz Szablę Kilińskiego - przyznaną przez Związek Rzemiosła Polskiego.
Posiada dodatkowe uprawnienia zawodowe: budowlane, rzeczoznawcy budowlanego, rzeczoznawcy majątkowego oraz lustratora spółdzielczego. Jest autorem licznych publikacji w branżowych czasopismach na temat roli i działania samorządu zawodowego inżynierów budownictwa oraz spółdzielczości.
- Szczegóły
Zgromadzenie Ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej w dniu 22 marca 2018 r. Uchwałą nr 9/2018 zatwierdziło strukturę organizacyjną Biura Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej.
Biuro Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej jest tworzone dla zapewnienia wykonania zadań statutowych i decyzji Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej. Jego pracą kieruje Prezes Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej przy pomocy Dyrektora Biura. W razie jego nieobecności obowiązki te wykonuje wyznaczony przez Prezesa zastępca.
W Biurze Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej występują następujące komórki organizacyjne:
- Redakcja Monitora Spółdzielczego
- Redakcja magazynu "Tęcza Polska"
- Muzeum Historii Spółdzielczości w Polsce
- Biblioteka
- Archiwum
- Szczegóły
Zespół prowadzi sprawy związane z planowaniem i realizacją przychodów i kosztów, ich ewidencją oraz rozliczaniem obowiązkowych podatków i ubezpieczeń społecznych oraz Archiwum KRS.
Do obowiązków Zespołu Finansowo-Ksiegowego w szczególności należy:
- opracowywanie projektów planów przychodów i kosztów KRS oraz ich monitorowanie i bieżąca kontrola ich realizacji,
- opracowywanie polityki rachunkowości i zasad obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
- realizowanie obsługi płacowo finansowej pracowników, Biura i organów KRS,
- prowadzenie rejestru umów: cywilno–prawnych, usług obcych i pozostałych,
- księgowanie zaszłości finansowych,
- regulowanie zobowiązań i monitorowanie oraz egzekwowanie należności,
- realizacja rozliczeń w zakresie obowiązujących KRS podatków i ubezpieczeń społecznych,
- ewidencja środków trwałych KRS, rozliczanie inwentaryzacji i amortyzacji,
- obsługa rachunków bankowych i inwestycyjnych KRS,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, analiz finansowych i sprawozdań finansowych,
- przygotowanie projektów uchwał dla Zgromadzenia Ogólnego KRS w zakresie planu finansowego i jego wykonania oraz przyjęcia sprawozdania finansowego,
- przygotowywanie akt osobowych oraz dokumentów finansowo-płacowych z Archiwum Zakładowego KRS w celu potwierdzenia zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia byłych pracowników KRS lub samodzielne wystawianie tych dokumentów na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
- prowadzenie Archiwum Zakładowego KRS, brakowanie akt biurowych, których upłynął termin przechowywania,
- przyjmowanie uporządkowanych akt biurowych komórek wewnętrznych Biura Zarządu KRS na przechowywanie w Archiwum Zakładowym KRS,
- opracowywanie projektów przepisów dotyczących zasad przekazywania akt niearchiwalnych likwidowanych organizacji spółdzielczych do Archiwum KRS,
- bieżące współdziałanie z organizacjami spółdzielczymi i innymi podmiotami mogącymi przejmować akta niearchiwalne likwidowanych organizacji spółdzielczych,
- wystawianie – na podstawie imiennego pełnomocnictwa – dokumentów związanych z potwierdzeniem zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia byłych pracowników zlikwidowanych organizacji spółdzielczych.
- Szczegóły
Do zadań Obsługi Prawnej należy w szczególności:
- obsługa prawna Biura i statutowych organów KRS, w tym nadzorowanie prawidłowego opracowywania projektów decyzji organów KRS,
- wydawanie opinii prawnych w sprawach rozpatrywanych przez właściwe komisje problemowe Zgromadzenia Ogólnego KRS,
- wydawanie opinii prawnych w sprawach dla potrzeb komórek wewnętrznych Biura,
- udział w postępowaniach przed organami orzekającymi w sprawach, w których stroną jest KRS.
- Szczegóły
Zespół prowadzi i organizuje całość spraw związanych z wykonywaniem przez KRS obowiązków dotyczących lustracji, likwidacji i doradztwa w organizacjach spółdzielczych. Prowadzi szkolenia dla lustratorów i kandydatów na lustratorów.
Do obowiązków Zespołu w szczególności należy:
- organizowanie i prowadzenie procesu lustracji w spółdzielniach niezrzeszonych i spółdzielczych związkach rewizyjnych (rejestracja zleceń, sporządzanie umów - nadzór nad realizacją merytoryczną i finansową, analizowanie protokołów lustracji, przygotowywanie ocen polustracyjnych wraz z wnioskami),
- współdziałanie ze spółdzielczymi związkami rewizyjnymi w sprawach dotyczących lustracji spółdzielni, wniosków polustracyjnych i prawidłowego wdrażania obowiązujących w tym zakresie przepisów,
- podejmowanie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do egzekwowania terminowej, ustawowej lustracji, a w szczególności w organizacjach spółdzielczych będących w likwidacji,
- przygotowywanie projektów przepisów dotyczących kryteriów kwalifikacyjnych lustratorów oraz zasad i trybu przeprowadzania lustracji w organizacjach spółdzielczych,
- analizowanie rezultatów lustracji spółdzielni, przyczyn występujących nieprawidłowości oraz wnioskowanie działań prowadzących do ich eliminowania,
- badanie skuteczności stosowania unormowań prawnych dotyczących funkcjonowania lustracji spółdzielczej, przedkładanie wniosków dotyczących odpowiednich zmian tych unormowań,
- prowadzenie rejestrów: Związki Rewizyjne, Lustratorzy oraz nadzór nad tymi modułami w ramach elektronicznego programu KRS,
- wnioskowanie w sprawie nadania i pozbawienia uprawnień lustracyjnych,
- prowadzenie rejestru nadanych i odebranych uprawnień lustracyjnych,
- sporządzanie rocznych planów szkoleń kandydatów na lustratorów oraz okresowych szkoleń lustratorów, organizacja i prowadzenie tych szkoleń, współpraca w tym zakresie ze związkami rewizyjnymi,
- sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
- koordynowanie opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących działalności organizacji spółdzielczych,
- inspirowanie i opracowywanie projektów aktów prawnych związanych z działalnością organizacji spółdzielczych, monitorowanie procesu legislacyjnego pod kątem jego wpływu na funkcjonowanie spółdzielczości,
- opracowywanie analiz dot. stosowania obowiązujących przepisów prawa przez organizacje spółdzielcze oraz monitorowanie stosowania prawa wobec spółdzielni przez urzędy i organy władzy publicznej,
- prowadzenie spraw związanych z likwidacją organizacji spółdzielczych, dla których KRS spełnia funkcje związku rewizyjnego, w tym:
- rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie projektów uchwał Zarządu KRS w tych sprawach,
- przygotowywanie projektów umów z likwidatorami, nadzór nad realizacją merytoryczną, terminową i finansową,
- badanie i rozpatrywanie we współpracy z merytorycznymi zespołami wniosków, skarg i listów wpływających do KRS.
Podkategorie
Współpraca
Krajowa Rada Spółdzielcza realizując szóstą zasadę Deklaracji Tożsamości Spółdzielczej pragnie zainicjować współpracę spółdzielni w ramach niniejszej zakładki. Chcemy stworzyć miejsce, w którym spółdzielnie będą mogły:
- zaprezentować zakres swoich usług, towarów i produktów w celu zaoferowania ich innym organizacjom spółdzielczym i potencjalnego zawarcia nowych znajomości handlowych, zdobycia nowych kontaktów;
- podzielić się doświadczeniami, osiągnięciami i dobrymi praktykami – sukcesy spółdzielni warto nagłaśniać, by inne podmioty spółdzielcze mogły czerpać z tych doświadczeń.
Zapraszamy spółdzielnie do przesyłania informacji na powyższe tematy do Krajowej Rady Spółdzielczej pocztą elektroniczną na adres: