Biuro Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej
Zgromadzenie Ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej w dniu 22 marca 2018 r. Uchwałą nr 9/2018 zatwierdziło strukturę organizacyjną Biura Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej.
Biuro Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej jest tworzone dla zapewnienia wykonania zadań statutowych i decyzji Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej. Jego pracą kieruje Prezes Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej przy pomocy Dyrektora Biura. W razie jego nieobecności obowiązki te wykonuje wyznaczony przez Prezesa zastępca.
W Biurze Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej występują następujące komórki organizacyjne:
- Redakcja Monitora Spółdzielczego
- Redakcja magazynu "Tęcza Polska"
- Muzeum Historii Spółdzielczości w Polsce
- Biblioteka
- Archiwum
Zespół prowadzi sprawy związane z planowaniem i realizacją przychodów i kosztów, ich ewidencją oraz rozliczaniem obowiązkowych podatków i ubezpieczeń społecznych oraz Archiwum KRS.
Do obowiązków Zespołu Finansowo-Ksiegowego w szczególności należy:
- opracowywanie projektów planów przychodów i kosztów KRS oraz ich monitorowanie i bieżąca kontrola ich realizacji,
- opracowywanie polityki rachunkowości i zasad obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
- realizowanie obsługi płacowo finansowej pracowników, Biura i organów KRS,
- prowadzenie rejestru umów: cywilno–prawnych, usług obcych i pozostałych,
- księgowanie zaszłości finansowych,
- regulowanie zobowiązań i monitorowanie oraz egzekwowanie należności,
- realizacja rozliczeń w zakresie obowiązujących KRS podatków i ubezpieczeń społecznych,
- ewidencja środków trwałych KRS, rozliczanie inwentaryzacji i amortyzacji,
- obsługa rachunków bankowych i inwestycyjnych KRS,
- sporządzanie sprawozdań okresowych, analiz finansowych i sprawozdań finansowych,
- przygotowanie projektów uchwał dla Zgromadzenia Ogólnego KRS w zakresie planu finansowego i jego wykonania oraz przyjęcia sprawozdania finansowego,
- przygotowywanie akt osobowych oraz dokumentów finansowo-płacowych z Archiwum Zakładowego KRS w celu potwierdzenia zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia byłych pracowników KRS lub samodzielne wystawianie tych dokumentów na podstawie udzielonego pełnomocnictwa,
- prowadzenie Archiwum Zakładowego KRS, brakowanie akt biurowych, których upłynął termin przechowywania,
- przyjmowanie uporządkowanych akt biurowych komórek wewnętrznych Biura Zarządu KRS na przechowywanie w Archiwum Zakładowym KRS,
- opracowywanie projektów przepisów dotyczących zasad przekazywania akt niearchiwalnych likwidowanych organizacji spółdzielczych do Archiwum KRS,
- bieżące współdziałanie z organizacjami spółdzielczymi i innymi podmiotami mogącymi przejmować akta niearchiwalne likwidowanych organizacji spółdzielczych,
- wystawianie – na podstawie imiennego pełnomocnictwa – dokumentów związanych z potwierdzeniem zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia byłych pracowników zlikwidowanych organizacji spółdzielczych.
Do zadań Obsługi Prawnej należy w szczególności:
- obsługa prawna Biura i statutowych organów KRS, w tym nadzorowanie prawidłowego opracowywania projektów decyzji organów KRS,
- wydawanie opinii prawnych w sprawach rozpatrywanych przez właściwe komisje problemowe Zgromadzenia Ogólnego KRS,
- wydawanie opinii prawnych w sprawach dla potrzeb komórek wewnętrznych Biura,
- udział w postępowaniach przed organami orzekającymi w sprawach, w których stroną jest KRS.
Zespół prowadzi i organizuje całość spraw związanych z wykonywaniem przez KRS obowiązków dotyczących lustracji, likwidacji i doradztwa w organizacjach spółdzielczych. Prowadzi szkolenia dla lustratorów i kandydatów na lustratorów.
Do obowiązków Zespołu w szczególności należy:
- organizowanie i prowadzenie procesu lustracji w spółdzielniach niezrzeszonych i spółdzielczych związkach rewizyjnych (rejestracja zleceń, sporządzanie umów - nadzór nad realizacją merytoryczną i finansową, analizowanie protokołów lustracji, przygotowywanie ocen polustracyjnych wraz z wnioskami),
- współdziałanie ze spółdzielczymi związkami rewizyjnymi w sprawach dotyczących lustracji spółdzielni, wniosków polustracyjnych i prawidłowego wdrażania obowiązujących w tym zakresie przepisów,
- podejmowanie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do egzekwowania terminowej, ustawowej lustracji, a w szczególności w organizacjach spółdzielczych będących w likwidacji,
- przygotowywanie projektów przepisów dotyczących kryteriów kwalifikacyjnych lustratorów oraz zasad i trybu przeprowadzania lustracji w organizacjach spółdzielczych,
- analizowanie rezultatów lustracji spółdzielni, przyczyn występujących nieprawidłowości oraz wnioskowanie działań prowadzących do ich eliminowania,
- badanie skuteczności stosowania unormowań prawnych dotyczących funkcjonowania lustracji spółdzielczej, przedkładanie wniosków dotyczących odpowiednich zmian tych unormowań,
- prowadzenie rejestrów: Związki Rewizyjne, Lustratorzy oraz nadzór nad tymi modułami w ramach elektronicznego programu KRS,
- wnioskowanie w sprawie nadania i pozbawienia uprawnień lustracyjnych,
- prowadzenie rejestru nadanych i odebranych uprawnień lustracyjnych,
- sporządzanie rocznych planów szkoleń kandydatów na lustratorów oraz okresowych szkoleń lustratorów, organizacja i prowadzenie tych szkoleń, współpraca w tym zakresie ze związkami rewizyjnymi,
- sporządzanie informacji, analiz i sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
- koordynowanie opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących działalności organizacji spółdzielczych,
- inspirowanie i opracowywanie projektów aktów prawnych związanych z działalnością organizacji spółdzielczych, monitorowanie procesu legislacyjnego pod kątem jego wpływu na funkcjonowanie spółdzielczości,
- opracowywanie analiz dot. stosowania obowiązujących przepisów prawa przez organizacje spółdzielcze oraz monitorowanie stosowania prawa wobec spółdzielni przez urzędy i organy władzy publicznej,
- prowadzenie spraw związanych z likwidacją organizacji spółdzielczych, dla których KRS spełnia funkcje związku rewizyjnego, w tym:
- rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie projektów uchwał Zarządu KRS w tych sprawach,
- przygotowywanie projektów umów z likwidatorami, nadzór nad realizacją merytoryczną, terminową i finansową,
- badanie i rozpatrywanie we współpracy z merytorycznymi zespołami wniosków, skarg i listów wpływających do KRS.
Podkategorie
Współpraca
Krajowa Rada Spółdzielcza realizując szóstą zasadę Deklaracji Tożsamości Spółdzielczej pragnie zainicjować współpracę spółdzielni w ramach niniejszej zakładki. Chcemy stworzyć miejsce, w którym spółdzielnie będą mogły:
- zaprezentować zakres swoich usług, towarów i produktów w celu zaoferowania ich innym organizacjom spółdzielczym i potencjalnego zawarcia nowych znajomości handlowych, zdobycia nowych kontaktów;
- podzielić się doświadczeniami, osiągnięciami i dobrymi praktykami – sukcesy spółdzielni warto nagłaśniać, by inne podmioty spółdzielcze mogły czerpać z tych doświadczeń.
Zapraszamy spółdzielnie do przesyłania informacji na powyższe tematy do Krajowej Rady Spółdzielczej pocztą elektroniczną na adres: