Aktualności
- Szczegóły
Zgodnie z ustawą z dnia 16 września 1982 roku-Prawo Spółdzielcze (Dz.U. 2018, poz. 1285), spółdzielnia może być założona przez osoby fizyczne oraz osoby prawne. Osoby te zwane są założycielami. Jeżeli założycielami spółdzielni są osoby fizyczne, wówczas minimalna liczba założycieli spółdzielni wynosi 10 osób. W przypadku gdy założycielami spółdzielni są osoby prawne, minimalna liczba założycieli to 3 osoby (art. 6 § 2 Prawa spółdzielczego).
W przypadku gdy założycielami spółdzielni są zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne, liczba założycieli nie może być mniejsza od dziesięciu (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 stycznia 1991 r., III CZP 77/90).
W spółdzielniach produkcji rolnej liczba założycieli- osób fizycznych nie może być mniejsza od pięciu.
Osoby fizyczne oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej wyłącznie w celu organizowania się:
1) w grupy producentów rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1026),
2) we wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw oraz uznane organizacje producentów owoców i warzyw w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2016 r. poz. 58, z 2017 r. poz. 624 i 1503 oraz z 2018 r. poz. 650)
- mogą założyć spółdzielnię, której liczba założycieli nie może być mniejsza od pięciu. (art. 6 § 2a Prawa spółdzielczego).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników, założycielami spółdzielni rolników mogą być rolnicy, których liczba nie może być mniejsza niż dziesięć.
STATUT
Osoby zamierzające założyć spółdzielnię (założyciele) uchwalają statut spółdzielni, potwierdzając jego przyjęcie przez złożenie pod nim swoich podpisów. Minimalną treść Statutu spółdzielni określa art. 5 § 1 Prawa spółdzielczego, zgodnie z którym, Statut powinien określać:
1) oznaczenie nazwy z dodatkiem "spółdzielnia" lub "spółdzielczy" i podaniem jej siedziby;
2) przedmiot działalności spółdzielni oraz czas trwania, o ile założono ją na czas określony;
3) wysokość wpisowego oraz wysokość i ilość udziałów, które członek obowiązany jest zadeklarować, terminy wnoszenia i zwrotu oraz skutki niewniesienia udziału w terminie; jeżeli statut przewiduje wnoszenie więcej niż jednego udziału, może określać ich górną granicę;
4) prawa i obowiązki członków;
5) zasady i tryb przyjmowania członków, wypowiadania członkostwa, wykreślania i wykluczania członków;
6) zasady zwoływania walnych zgromadzeń, obradowania na nich i podejmowania uchwał;
7) zasady i tryb wyboru oraz odwoływania członków organów spółdzielni;
8) zasady podziału nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) oraz pokrywania strat spółdzielni.
WYBÓR ORGANÓW
Założyciele spółdzielni dokonują wyboru organów spółdzielni- zarządu oraz rady nadzorczej. Wybór zarządu i rady nadzorczej dokonywany jest na walnym zgromadzeniu, jeżeli statut przewiduje wybór zarządu przez walne zgromadzenie. W razie trudności w wyłonieniu władz ustawa- Prawo spółdzielcze, przewiduje możliwość poprzestania na tymczasowym wyborze komisji organizacyjnej w składzie co najmniej trzech osób.
Komisja organizacyjna nie jest uprawniona do wystąpienia do sądu z wnioskiem o wpisanie spółdzielni do rejestru. Wyłączną kompetencję w tym zakresie posiada zarząd spółdzielni.
WPIS DO KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Spółdzielnia podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 7 ustawy- Prawo spółdzielcze).
Wnioski do sądu rejestrowego składa się na urzędowych formularzach stanowiących załączniki do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 21.12.2000 r. w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania (Dz.U. z 2015 r. poz. 724 ze zm.). Urzędowe formularze są udostępniane w siedzibach sądów gospodarczych oraz w centrali Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioski można także składać na urzędowych formularzach udostępnionych za pośrednictwem Internetu na oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Wniosek o wpis Spółdzielni do rejestru podlega opłacie sądowej, zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych,. Jeżeli wpis do rejestru podlega ogłoszeniu, należy także uiścić opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 maja 2014 roku w sprawie wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego, (Dz.U. z 2017 r. poz. 1957).
Z chwilą wpisu spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego nabywa ona osobowość prawną.
ZAKŁADANIE SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Szczególne regulacje dotyczące zakładania spółdzielni przewiduje ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych. (Dz.U. 2018 poz. 1205). Szczególne regulacje dotyczące tworzenia spółdzielni socjalnych dotyczą, minimalnej liczby założycieli oraz kategorii osób, które mogą być jej członkami.
Zgodnie z art. 6 ustawy o spółdzielniach socjalnych, do wniosku o wpis spółdzielni socjalnej do Krajowego Rejestru Sądowego dołącza się:
1) zaświadczenie powiatowego urzędu pracy potwierdzające posiadanie statusu osoby bezrobotnej albo poszukującej pracy, oraz oświadczenie o niepozostawaniu w zatrudnieniu;
2) zaświadczenie potwierdzające spełnienie przez osoby zamierzające założyć spółdzielnię socjalną warunków, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, lub
3) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby zamierzającej założyć spółdzielnię socjalną;
3 a) zaświadczenie powiatowego urzędu pracy potwierdzające spełnienie przez osoby zamierzające założyć spółdzielnię socjalną warunków, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 lub 6;
3 b) oświadczenie o spełnieniu przez osoby zamierzające założyć spółdzielnię socjalną warunku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 7;
4) uchwałę organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, kościelnej osoby prawnej lub organizacji pozarządowej o powołaniu spółdzielni socjalnej, w przypadku gdy organem założycielskim jest organizacja pozarządowa, kościelna osoba prawna lub jednostka samorządu terytorialnego.
Spółdzielnia socjalna nie uiszcza opłaty sądowej od wniosku o wpis tej spółdzielni do Krajowego Rejestru Sądowego oraz nie uiszcza opłaty za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
- Szczegóły
- Szczegóły
- Szczegóły
Dziennik Ustaw 2018 poz. 2073
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników
Tekst ujednolicony: Internetowy System Aktów Prawnych
Dziennik Ustaw 2019 poz. 635
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie wykazu produktów lub grup produktów, ze względu na które mogą być zakładane spółdzielnie rolników
Tekst ogłoszony: Internetowy System Aktów Prawnych
Dziennik Ustaw 2023 poz. 2356
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu produktów lub grup produktów, ze względu na które mogą być zakładane spółdzielnie rolników
Tekst ogłoszony: Internetowy System Aktów Prawnych
Rozwiązania dla spółdzielni rolniczych w krajach UE z dnia 14 lutego 2017 roku
Tekst ogłoszony: Rozwiązania dla spółdzielni rolniczych w krajach UE
Stanowisko Krajowej Rady Spółdzielczej z dnia 4 maja 2017 roku w sprawie projektu ustawy
Tekst ogłoszony: Stanowisko Krajowej Rady Spółdzielczej
Informacje z posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmu RP w dniu 24 maja 2017 r. w sprawie rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o spółdzielniach rolników (druk nr 1425)
Projekt ustawy został pozytywnie oceniony przez uczestników posiedzenia Komisji, jako zawierający rozwiązania służące rozwojowi spółdzielczości rolniczej. Uwzględnia rolę, jaką pełnią spółdzielnie w życiu gospodarczym i społecznym oraz wprowadza pod pewnymi warunkami zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych oraz z podatku od nieruchomości. Mimo ograniczeń, to projekt przełomowy w podejściu do spółdzielczości od czasu rozpoczęcia przemian gospodarczych w 1989 roku. W związku ze zgłoszeniem uwag, służących dopracowaniu projektu ustawy, została powołana Podkomisja do rozpatrzenia zgłoszonych poprawek. W posiedzeniu Komisji udział wzięli spółdzielcy.
Wiceprzewodniczący Komisji poseł Krzysztof Ardanowski nawiązał do dobrze funkcjonujących spółdzielni rolniczych w Danii, Francji, Holandii oraz innych krajach. Dlatego też jak stwierdził, aby zniwelować duży dystans jaki dzieli Polskę od w/w krajów, a w zasadzie wszystkich krajów Zachodniej Europy, w zakresie działania spółdzielczości rolniczej oraz rozwiązań prawnych i podatkowych, potrzebne jest uchwalenie ustawy o spółdzielniach rolników.
Retransmisja posiedzenia Komisji (z uwagi na opóźnienie posiedzenia, w drugiej części nagrania).
- Szczegóły
Uchwała nr 57/2018
Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej
z dnia 12 października 2018 r.
w sprawie przyjęcia Zasad rozpatrywania
przez Krajową Radę Spółdzielczą wniosków o wykreślenie spółdzielni
z Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie
art. 133 ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze
___________________________________________________________________
Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej, na podstawie § 9 ust. 1 Statutu Krajowej Rady Spółdzielczej (Monitor Polski z 1996 r. nr 7, poz. 86) oraz § 1 Regulaminu Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej,
postanawia, że:
- W przypadku skierowania do Krajowej Rady Spółdzielczej wniosku o wykreślenie Spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego w trybie art. 133 ustawy Prawo spółdzielcze, wystąpienie do Sądu z wnioskiem o wykreślenie Spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego poprzedzone jest podjęciem przez Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej uchwały „o wystąpieniu do sądu rejestrowego z wnioskiem o wykreślenie Spółdzielni z KRS z art.133”.
- Podstawą podjęcia uchwały Zarządu Krajowej Rady Spółdzielczej, „o wystąpieniu do sądu rejestrowego z wnioskiem o wykreślenie Spółdzielni z KRS z art.133,” jest uprawdopodobnienie przez Wnioskującą Spółdzielnię spełnienia przesłanek z art. 133 ustawy Prawo spółdzielcze.
- W tym celu Wnioskująca Spółdzielnia składa dokumenty (sporządzone w formie oryginałów lub kopii notarialnie poświadczonych za zgodność z oryginałami):
1) aktualne sprawozdanie finansowego Spółdzielni tj. bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową, składającą się z wprowadzenia do sprawozdania finansowego oraz dodatkowych informacji i objaśnień,
2) aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
3) w przypadku uprzedniego składania przez Spółdzielnię wniosku o ogłoszenie upadłości - postanowienie Sądu o odmowie wszczęcia postępowania z uwagi na brak środków na pokrycie jego kosztów,
4) dokument potwierdzający zabezpieczenie dokumentacji Spółdzielni (umowa o archiwizację dokumentów lub dokument poświadczający ich przekazanie), bądź oświadczenie, iż dokumentacja taka nie została wytworzona,
5) oświadczenie o postępowaniach sądowych, w których stroną jest wnioskująca Spółdzielnia,
6) wykaz wszystkich wierzycieli wraz ich adresami do korespondencji oraz wysokością należnych im wierzytelności, z zastrzeżeniem, że:
6a) w razie ustalenia okoliczności wskazujących na istnienie nieuregulowanych zobowiązań Wnioskująca Spółdzielnia jest zobowiązana wystąpić do wierzycieli z wnioskiem o ich umorzenie oraz przedłożyć Krajowej Radzie Spółdzielczej oświadczenia wierzycieli o umorzeniu wierzytelności,
6b) jeżeli w wykazie, o którym mowa w pkt 6) znajdują się wierzytelności przedawnione Wnioskująca Spółdzielnia jest zobowiązana uzyskać od wierzycieli zaświadczenie potwierdzającego wiarygodność zobowiązania.
7) pisma do wierzycieli oraz ich odpowiedzi w sprawie odmowy pokrycia kosztów postępowania upadłościowego (korespondencja powinna być przesłana za potwierdzeniem odbioru tak, aby każdy wierzyciel miał możliwość udzielenia odpowiedzi w przedmiotowej kwestii z jednoczesnym wskazaniem terminu w jakim od otrzymania korespondencji oczekiwana jest odpowiedź np.14 dni, a także zawierać informację, że brak odpowiedzi uznany będzie tożsamo z brakiem wyrażenia zgody na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego),
8) dowód wpłaty opłaty sądowej za dokonanie wykreślenia Spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego oraz za zamieszczenie ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym pobieranej przez Sąd zgodnie z przepisami o kosztach sądowych, na konto bankowe Krajowej Rady Spółdzielczej lub w razie braku możliwości opłaty - wniosek do sądu rejestrowego o zwolnienie spółdzielni z kosztów postępowania sądowego bądź w przypadku spółdzielni socjalnych powołanie się na zwolnienie ustawowe zawarte w treści art. 6 pkt. 3 ustawy z dnia 27.04.2006 r. o spółdzielniach socjalnych (t.j. Dz.U. 2018 poz. 1205),
9) formularz ZUS ZWPA tj. wniosek o wyrejestrowanie płatnika składek, jeżeli Spółdzielnia była płatnikiem składek lub oświadczenie, że nie jest zarejestrowana jako płatnik składek,
10) formularz VAT – Z, jeżeli Spółdzielnia jest podatnikiem czynnym VAT, lub oświadczenie, że nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
4. Wniosek Spółdzielni powinien w sposób wiarygodny wskazywać na uregulowanie spraw majątkowych, w tym zobowiązań Spółdzielni i gwarantować, że wykreślenie Spółdzielni z Rejestru na wniosek Krajowej Rady Spółdzielczej nie nastąpi z pokrzywdzeniem wierzycieli.
5. W razie niewywiązania się Wnioskującej Spółdzielni z obowiązków określonych w pkt 3 i 4 niniejszej Uchwały, Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej odmówi wystąpienia do Sądu z wnioskiem o wykreślenie Spółdzielni z Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie art. 133 ustawy Prawo spółdzielcze.
6. Jednostką organizacyjną, która odpowiada merytorycznie i przygotowuje wniosek o podjęcie uchwały przez Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej jest Zespół Lustracji i Doradztwa.
Niniejsza uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
- Szczegóły
Informacja dotycząca kompetencji Krajowej Rady Spółdzielczej
w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych spółdzielni w stanie likwidacji
Zgodnie z treścią ustawy Prawo spółdzielcze spółdzielnie funkcjonują w powszechnym obrocie gospodarczym w oparciu o przepisy tej ustawy, zarejestrowanego statutu oraz innych ustaw. Oznacza to, że część obowiązków nałożonych na spółdzielnie może wynikać z innych aktów posiadających rangę ustawy. W tym kontekście ważnym przepisem jest ustawa o rachunkowości, w tym m.in. art. 69 ust. 1, zgodnie z którym kierownik jednostki składa we właściwym rejestrze sądowym roczne sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z badania, jeżeli podlegało ono badaniu, odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy o rachunkowości - także sprawozdanie z działalności - w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. W tej kwestii należy także podkreślić, że zgodnie z art. 38 § 1 pkt 2 ustawy Prawo spółdzielcze, zatwierdzanie sprawozdań finansowych należy do wyłącznej właściwości walnego zgromadzenia. Zatem gdy Spółdzielnia znajduje się w likwidacji i nie ma możliwości zwołania Walnego Zgromadzenia zdolnego do podejmowania uchwał zgodnie z wymogami ustawy oraz statutu, spełnienie obowiązku wynikającego z w/w przepisów staje się niemożliwe. W tym przypadku ma zastosowanie art. 119 § 3 oraz 126 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze, który kompetencje te przyznaje związkowi rewizyjnemu zrzeszającemu spółdzielnię w likwidacji, a w stosunku do spółdzielni niezrzeszonych – Krajowej Radzie Spółdzielczej w związku z art. 259 § 3 tej ustawy.
Ponieważ do Krajowej Rady Spółdzielczej kierowane są wnioski o zatwierdzanie sprawozdań finansowych przez Spółdzielnie znajdujące się w stanie likwidacji poniżej zamieszczamy informację dotyczące właściwej interpretacji art. 119 § 3 oraz 126 § 1 i § 2 ustawy Prawo spółdzielcze.
Jak stanowi art. 119 § 3 Prawa spółdzielczego „Jeżeli zwołanie walnego zgromadzenia lub rady spółdzielni napotyka poważne trudności, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, może upoważnić likwidatora do dokonania czynności określonego rodzaju, które wymagają uchwały walnego zgromadzenia lub rady spółdzielni”. Przepis ten umożliwia zatem udzielenie likwidatorowi jedynie „upoważnienia” do dokonania czynności określonego rodzaju, którą m.in może być zatwierdzenie sprawozdania finansowego Spółdzielni za dany okres sprawozdawczy. Natomiast art. 126 § 1 i § 2 ustawy Prawo spółdzielcze brzmi: „Po zakończeniu likwidacji likwidator przedstawia walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji. Jeżeli zwołanie walnego zgromadzenia napotyka poważne trudności, likwidator przedstawia sprawozdanie finansowe do zatwierdzenia związkowi rewizyjnemu, w którym spółdzielnia jest zrzeszona” Przepis ten daje więc Krajowej Radzie Spółdzielczej upoważnienie do „zatwierdzenia” sprawozdania finansowego Spółdzielni, jeżeli zostało ono sporządzone na koniec procesu likwidacji.
W konsekwencji, w przypadku wystąpienia do Krajowej Rady Spółdzielczej z wnioskiem w sprawie zatwierdzania sprawozdania finansowego należy przede wszystkim jednoznacznie wskazywać, czy chodzi o dokument sporządzony na dzień zakończenia likwidacji, czy też jest to sprawozdanie finansowe za okres sprawozdawczy w okresie likwidacji np. za dany rok obrotowy. Pismo - wniosek o podjęcie działania na podstawie art. 119 § 3 lub 126 § 2 ustawy Prawo spółdzielcze powinno zawierać uzasadnienie wskazujące, że spółdzielnia spełnia przesłanki wymienione w tych przepisach. Dodatkowo integralnym załącznikiem pisma musi być kompletne sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości tj. musi składać się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia sporządzone w formacie e-sprawozdania tj. w strukturze logicznej (JPK) oraz formacie udostępnianym w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz podpisane kwalifikowanym e-podpisem lub podpisem ePUAP przez osobę sporządzającą sprawozdanie finansowe i likwidatora jako kierownika jednostki. Dopuszczalność ewentualnego podjęcia uchwały w przedmiotowej sprawie przez Zarząd Krajowej Rady Spółdzielczej uzależniona jest zawsze od przedłożenia przez zainteresowanych kompletnej dokumentacji spełniającej wymagania wymienione w ustawie o rachunkowości i niniejszej informacji.
Podkategorie
Współpraca
Krajowa Rada Spółdzielcza realizując szóstą zasadę Deklaracji Tożsamości Spółdzielczej pragnie zainicjować współpracę spółdzielni w ramach niniejszej zakładki. Chcemy stworzyć miejsce, w którym spółdzielnie będą mogły:
- zaprezentować zakres swoich usług, towarów i produktów w celu zaoferowania ich innym organizacjom spółdzielczym i potencjalnego zawarcia nowych znajomości handlowych, zdobycia nowych kontaktów;
- podzielić się doświadczeniami, osiągnięciami i dobrymi praktykami – sukcesy spółdzielni warto nagłaśniać, by inne podmioty spółdzielcze mogły czerpać z tych doświadczeń.
Zapraszamy spółdzielnie do przesyłania informacji na powyższe tematy do Krajowej Rady Spółdzielczej pocztą elektroniczną na adres: